Να είμαστε έτοιμοι κάθε ώρα είναι η δική μας ώρα.

Να είμαστε έτοιμοι κάθε ώρα είναι η δική μας ώρα.
Ἄν νιώθεις τὰ κότσια σου μεῖνε στὶς γραμμές μας, ἄν νιώθεις τὸ καθῆκον σου πράξε τὸ μαζὶ μᾶς εἶναι χιλιάδες τὰ ἄστρα μέσα μᾶς πρέπει νὰ γίνουν δικά μας. Από τη συλλογή “Οι γειτονιές του κόσμου”, Μακρόνησος, Αη-Στράτης, 1949-1951

Σάββατο 13 Αυγούστου 2016

Απόφαση της 85ης Γ.Σ. του Κλάδου για την αγωνιστική δράση της Δ.Ο.Ε.

Δε θα επιτρεψουμε την εφαρμογη της υπουργικης αποφασης Φιλη για νεο τυπο σχολειου.
31 Αυγουστου κινητοποιηση στο ΥΠΠΕΘ
Με την εναρξη των μαθηματων 24ωρη απεργια
Μπλοκαρισμα της εφαρμογης υπουργικης αποφασης Φιλη στα ΠΥΣΠΕ για να αποτρεψουμε τον προσδιορισμο λειτουργικα υπεραριθμων εκπαιδευτικων
Απόφαση της 85ης Γ.Σ. του Κλάδου
για την αγωνιστική δράση της Δ.Ο.Ε.
Η 85η Γ.Σ. του Κλάδου απαντά στην επίθεση που δέχεται η δημόσια εκπαίδευση από την κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ.  και τις αντιλαϊκές μνημονιακές πολιτικές που εφαρμόζονται κατ’ εντολή των «θεσμών» (ΔΝΤ,ΕΚΤ,ΕΕ), αγωνιζόμενη για :
  • Άμεση απόσυρση της υπουργικής απόφασης για το νέο σχολείο.
  • 14χρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό με: Ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και 2χρονη υποχρεωτική δωρεάν προσχολική αγωγή.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς, τώρα.
  • Καμιά απόλυση αναπληρωτή.
  • Κανένα εκπαιδευτικό στην ανεργία.
  • Στήριξη της Ειδικής Αγωγής.
  • Απόδοση οργανικών θέσεων ειδικοτήτων, τώρα.
  • Μείωση διδακτικής ύλης.
  • Οργανικότητα στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία 2 εκπαιδευτικοί προς 25 μαθητές.

Δε θα επιτρέψουμε:
  • Την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης, η οποία συνεχίζει τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων και με το νέο τύπο ολοήμερου σχολείου, οδηγεί στην απόλυση χιλιάδων αναπληρωτών και στη  μετακίνηση μόνιμων εκπαιδευτικών καθώς και της εγκυκλίου   που την υλοποιεί και των ρυθμίσεων του Ν. 4386/26 για τα νηπιαγωγεία που οδηγούν στο κλείσιμο εκατοντάδων νηπιαγωγείων.
  •  Την επίθεση ενάντια στο δημόσιο νηπιαγωγείο και οποιοδήποτε αιφνιδιασμό για «νέο ενιαίο τύπο νηπιαγωγείου» που ανατρέπει το ωράριο λειτουργίας του νηπιαγωγείου, το μετατρέπει σε φύλαξη, υπονομεύει τον κοινωνικό του ρόλο και αυξάνει το ωράριο των νηπιαγωγών.
  • Νέο αιφνιδιασμό με πολυνομοσχέδιο για την παιδεία που θα εφαρμόζει τις επιταγές του ΟΟΣΑ και θα επιβάλει τις μνημονιακές πολιτικές στην εκπαίδευση.
Οκλάδος βρίσκεται σε αγωνιστική ετοιμότητα μέσα στο διάστημα του καλοκαιριού για να αντιδράσει με κινητοποιήσεις ενάντια σε αντιεκπαιδευτικά μέτρα που θα επιχειρήσει να επιβάλει αιφνιδιαστικά η κυβέρνηση.
Αποφασίζουμε:
  • Την κήρυξη αποφασιστικού αγώνα διάρκειας για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.  Ως πρώτο βήμα  την πραγματοποίηση 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης την πρώτη εβδομάδα έναρξης των μαθημάτων η οποία σηματοδοτεί  το ξεκίνημα αυτού του αγώνα. 

  • Την Τετάρτη 31 Αυγούστου πραγματοποιούμε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας με κυρίαρχα αιτήματα, την άμεση πραγματοποίηση μαζικών μόνιμων διορισμών για την κάλυψη όλων των πραγματικών κενών στην εκπαίδευση – καμία απόλυση αναπληρωτή. Πρόσληψη σε μία φάση, πριν την έναρξη των μαθημάτων, όλων των αναπληρωτών που εργάστηκαν φέτος στην εκπαίδευση (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, ειδικής αγωγής, αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, μουσικής, εικαστικών, θεατρικής αγωγής, πληροφορικής).
  • Το πρώτο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου πραγματοποιούμε κύκλο Γενικών Συνελεύσεων των συλλόγων σε όλη τη χώρα (και Ολομέλεια Προέδρων) στις οποίες εισηγούμαστε την πραγματοποίηση απεργιακών αγωνιστικών κινητοποιήσεων διάρκειας με επαναλαμβανόμενη μορφή (3ήμερες – 5ήμερες).
  • Πραγματοποιούμε παραστάσεις – συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, Περιφερειακές Διευθύνσεις και στις συνεδριάσεις των Π.Υ.Σ.Π.Ε. αλλά και στις κοινές συνεδριάσεις Π.Υ.Σ.Π.Ε. – Π.Υ.Σ.Δ.Ε. για να ακυρώσουμε την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης και συνολικά των αντιεκπαιδευτικών μέτρων της κυβέρνησης.
    Με βάση τα παραπάνω το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. θα απευθυνθεί στην Ο.Λ.Μ.Ε. την Ο.Ι.Ε.Λ.Ε., την Α.Δ.Ε.Δ.Υ. στους γονείς και συνολικά στους εργαζόμενους, στην κατεύθυνση συγκρότησης  ενός μετώπου αγώνα ανατροπής των μνημονιακών πολιτικών και υπεράσπισης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ξεσηκωνόμαστε και
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ

Από την  85η Γ.Σ. 

Προσωρινοί Πίνακες Κατάταξης Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) Β/θμιας Εκπ/σης για το 2016-17

ΥΠΠΕΘ:Ανακοινώνονται οι προσωρινοί πίνακες κατάταξης αναπληρωτών εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) Α/θμιας Εκπ/σης Νηπιαγωγών και Δασκάλων, όπως καταρτίστηκαν, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για το σχολικό έτος 2016-2017, και αναρτώνται στην ηλεκτρονική διεύθυνση του ΥΠ.Π.Ε.Θhttp://e-aitisi.sch.gr. ως εξής:
Προσωρινοί Πίνακες Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στους οποίους παρατίθενται τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τον καθορισμό της σειράς κατάταξης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΑΕ, καθώς και τα στοιχεία επάρκειας στην ΕΝΓ και BRAILLE.
Κατά των πινάκων αυτών οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ασκήσουν ένσταση στο Α.Σ.Ε.Π. μέσω τηλεομοιοτυπίας (fax) (210-6400241, 210-6400686, 2131319438) ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) (prosl.enstasi@asep.gr, grapt.enstasi@asep.gr).
Η προθεσμία ορίζεται από 13/8/2016 έως και 19/8/2016.

Συντονιστικό Νηπιαγωγών: Απάντηση στο Υπουργείο Παιδείας

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ
9/8/2016
Η ΑΚΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΟΛΟΗΜΕΡΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Δημοσιεύθηκαν οι Υπουργικές Αποφάσεις για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα Νηπιαγωγεία (προφανώς όχι μόνο των Νηπιαγωγών...).
Με προκλητικό τρόπο αποφασίζουν και διατάζουν χωρίς καμιά συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, κάνουν τις ρυθμίσεις μέσα στο Δεκαπενταύγουστο και απαιτούν την άμεση εφαρμογή τους από το Σεπτέμβριο, αιφνιδιάζοντας γονείς και εκπαιδευτικούς και καθιστώντας πειραματόζωα περισσότερα από 140.000 παιδιά! Ο τρόπος που είναι δομημένο το ωρολόγιο πρόγραμμα του ενιαίου τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου παρουσιάζει πλήθος ασαφειών και θα χρειαστεί να εκδοθούν πάρα πολλές διευκρινιστικές εγκύκλιοι για να λειτουργήσει έστω και με υποτυπώδη τρόπο!
Στις 4/ 8/2016 το μεσημέρι στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ μελών του ΔΣ της ΔΟΕ και Νηπιαγωγών με στελέχη του Υπουργείου Παιδείας και με μια μη θεσμοθετημένη ομάδα Νηπιαγωγών του ΣΥΡΙΖΑ η οποία ασχολείται με τα θέματα των νέων ρυθμίσεων, μας ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του ενιαίου τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου το οποίο είναι το ίδιο με αυτό, που αναφέρεται στην Υπουργική Απόφαση αλλά με μια αλλαγή. Στο πρόγραμμα που μας ανακοίνωσαν στις 14.20 το απόγευμα υπήρχε «Δημιουργία και Έκφραση: Εικαστική Έκφραση, Δραματική Τέχνη, Μουσική, Φυσική Αγωγή».
14:20-15:003η ώρα ολοήμερου προγράμματος (40')Δημιουργία και Έκφραση: Εικαστική Έκφραση, Δραματική Τέχνη, Μουσική, Φυσική Αγωγή
Αυτό που υπέγραψε όμως ο Υπουργός την επόμενη ημέρα 5/8/2016 έχει«Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ».
14:20-15:003η διδακτική ώρα ολοήμερου προγράμματος- 40΄Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ
Αυτή η αλλαγή έγινε μετά από τις πολύ έντονες αντιδράσεις μας για τη διάλυση του παιδαγωγικού χαρακτήρα του απογευματινού προαιρετικού Ολοήμερου.
Είναι όμως αυτή πραγματική αλλαγή ή έγινε για να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις μας; Μπορεί να κρυφτεί πίσω από μια αλλαγή η δημιουργία διαφορετικής σύνθεσης τμημάτων για το Ολοήμερο πρόγραμμα, τόσο στην πρωινή ζώνη όσο και στη μεσημεριανή και συνεπώς η μετατροπή του απογευματινού τμήματος σε παιδοφυλακτήριο, χωρίς εναλλαγή των Νηπιαγωγών στο Ολοήμερο όπως υπήρχε μέχρι τώρα και με όλα τα τμήματα των Νηπιαγωγείων μικτά, αφού από το Σεπτέμβριο δεν υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας αμιγών Ολοήμερων τμημάτων;
Ο εμπαιγμός των Νηπιαγωγών από το Υπουργείο συνεχίζεται… Άλλαξαν τα λόγια, αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να αποφευχθεί η αποδόμηση του εκπαιδευτικού χαρακτήρα του Ολοήμερου, που θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε δημιουργία τμημάτων δημιουργικής απασχόλησης 3ωρης διάρκειας -πιθανόν σε λίγα χρόνια υπό την εποπτεία των Δήμων- χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ με voucher που θα δίνονται στο γονέα για να εγγράψει όπου θέλει το παιδί του και με προσωπικό όχι απαραίτητα εκπαιδευτικούς και με ελαστικές μορφές εργασίας.
Το θολό τοπίο γύρω από τις γνωμοδοτήσεις του ΙΕΠ. Πόσες τελικά είναι οι γνωμοδοτήσεις του ΙΕΠ για πόσα προγράμματα, γιατί αλλάζουν συνέχεια, γιατί δεν δίνεται στη δημοσιότητα η γνωμοδότηση για το πρώτο πρόγραμμα, ποιοί πρότειναν αυτό το πρόγραμμα που συζητιόταν ευρέως κατά τη διάρκεια της ΓΣ της ΔΟΕ στο τέλος Ιουνίου και ενώ ήταν πρόγραμμα Νηπιαγωγείου είχε 7 ώρες γλώσσα, 5 ώρες μαθηματικά, 5 ώρες φυσικές επιστήμες και άλλα διδακτικά αντικείμενα; Ποιοί αποφασίζουν για το παρόν και το μέλλον της προσχολικής αγωγής και με ποιά κριτήρια έγιναν ομάδες όπως αυτή η τριμελής (από Νηπιαγωγούς του ΣΥΡΙΖΑ) που είδαμε ξαφνικά μπροστά μας στο Υπουργείο; Ποιό άγριο παιχνίδι παίζεται γύρω από το Νηπιαγωγείο και τι σχεδιάζουν να κάνουν για το θέμα της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για την εποπτεία των βρεφονηπιακών σταθμών από το Υπουργείο Παιδείας;
Σε ερώτησή μας στη συνάντηση στις 4/8/2016 αν υπάρχει παιδαγωγική τεκμηρίωση του νέου προγράμματος, μας είπαν ότι υπάρχει γνωμοδότηση από το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) η οποία έχει αναρτηθεί. Στην ΥΑ στις 5/8/2016 αναφέρεται ότι αυτή είναι «η με αριθμ. 29/21-07-2016 πράξη του ΔΣ του ΙΕΠ». Δηλαδή το πρόγραμμα που μας ανακοίνωσαν –όπως οι ίδιοι είπαν εκείνη την ημέρα, είχε γνωμοδότηση από το ΙΕΠ και η λογική στην οποία είχε στηριχτεί ήταν προτεινόμενη από αυτό. Όμως στο πρόγραμμα που αναφέρεται στην ΥΑ υπήρξε αλλαγή και προφανώς δεν είχε τη γνωμοδότηση του ΙΕΠ, γιατί αυτή δε θα μπορούσε να δοθεί μέσα σε ένα απόγευμα. Συνεπώς, η ΥΑ δε στηρίχτηκε σε νέα γνωμοδότηση του ΙΕΠ.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ-ΟΙ
Το Υπουργείο Παιδείας το Δεκαπενταύγουστο με πομπώδεις διαδικασίες ανακοινώνει τη διάλυση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού χαρακτήρα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και προσπαθεί να πείσει την κοινωνία ότι πρόκειται για εκπαιδευτική καινοτομία που έχει πλεονεκτήματα!
Ας δούμε αναλυτικά τα υποτιθέμενα ‘’πλεονεκτήματα’’ του Ενιαίου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου :
Ψέμα 1ο: «Όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει Ολοήμερα. Δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα νηπιαγωγεία να γίνουν ολοήμερα έτσι ώστε να μην μετακινούνται οι μαθητές σε όμορα νηπιαγωγεία που χαρακτηρίζονται ως ολοήμερα όπως ισχύει μέχρι σήμερα».
Η μετατροπή όλων των Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα αναφέρεται για λόγους εντυπωσιασμού, αφού όπως όλοι γνωρίζουμε δεν είναι δυνατόν το 60% των Νηπιαγωγείων της χώρας, με το οξύτατο κτιριακό πρόβλημα και χωρίς κονδύλια για προσλήψεις και εξοπλισμό, να γίνουν με μαγικό ραβδί Ολοήμερα!
Το απίστευτο είναι ότι αυτό θα γίνει χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο! Στην ΥΑ με Αρ. Πρωτοκόλλου: 130272/Δ1/05-08-2016 Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου αναφέρουν:
«14.Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού σύμφωνα με την με αριθμ. 128546/Β1/03-08-2016 εισήγηση της Γενικής Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδόθηκε σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4270/2014 (ΦΕΚ 143, τ. Α’), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ.6 του άρθρου 10 του ν. 4337/2015 (ΦΕΚ 127/2015, τ. Α’).».
Εκτός βέβαια αν σχεδιάζουν να έχουν δυνατότητα εγγραφής στο Ολοήμερο, μόνο τα παιδιά των οποίων εργάζονται και οι δύο γονείς! Σ’ αυτή την περίπτωση θα κλείσουν και όσα Ολοήμερα υπάρχουν, αφού με τα μεγάλα και συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας που έχουμε σα χώρα, είναι σπάνιο να βρεθεί οικογένεια με εργαζόμενους και τους δύο γονείς των παιδιών!
Το Πάσχα στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα και άλλες διατάξεις» ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι για να είναι εφικτή η φοίτηση όλων των παιδιών β’ ηλικίας (προνήπια) στο Νηπιαγωγείο «... μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών. Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία...»
Δηλαδή, αντί να υλοποιηθεί η δέσμευση του Υπουργού για την ίδρυση 500 Νηπιαγωγείων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν όλα τα παιδιά 4-6 χρόνων στο Νηπιαγωγείο, προχωρούν άμεσα στη μετατροπή «εν δυνάμει» 1.594 περίπου Νηπιαγωγείων σε Ολοήμερα.
Ψέμα 2ο«Εναρμονίζεται το ωράριο έναρξης και λήξης του νηπιαγωγείου με το ωράριο έναρξης και λήξης του δημοτικού σχολείου ικανοποιώντας ένα βασικό αίτημα της ελληνικής οικογένειας».
Με το νέο πρόγραμμα η εναρμόνιση είναι μόνο κατά τη λήξη.
Έως τώρα τα Νηπιαγωγεία είχαν εναρμόνιση με τα Δημοτικά σχολεία κατά την πρωινή προσέλευση. Ας δούμε αναλυτικά το σχέδιο του Υπουργείου και τα πολύ μεγάλα προβλήματα που θα παρουσιάσει:
Η κλιμακωτή προσέλευση των παιδιών όπου υπάρχει πρόωρη υποδοχή (το πιο πιθανό είναι σε όλα σχεδόν τα Ολοήμερα) και οι ανοιχτές- για μεγάλο χρονικό διάστημα- πόρτες των Νηπιαγωγείων και επιπλέον των Δημοτικών (σε περίπτωση συστέγασης) εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Σημαντικότερος, όμως, είναι ο κίνδυνος για τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών, λόγω των αλλεπάλληλων-προσελεύσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων, η επίβλεψη και εποπτεία των παιδιών είναι ελλιπής, γιατί σε πολλές περιπτώσεις η έξοδος των Νηπιαγωγείων βρίσκεται σε απόσταση από την αίθουσα διδασκαλίας. Εκτός αν υπάρχουν «δεύτερες σκέψεις», έτσι ώστε η προαιρετική πρόωρη υποδοχή να μετατραπεί σε υποχρεωτική για όλα τα παιδιά βασικού και ολοήμερου προγράμματος.
Καταργείται το 15λεπτο της αποχώρησης και αντικαθίσταται με αποχώρηση ακριβώς στις 13:00.Επισημαίνουμε ότι τόσο ο χρόνος προσέλευσης, όσο και ο χρόνος αποχώρησης των παιδιών θα πρέπει να λογίζονται ως διδακτικός χρόνος. Ο χρόνος αποχώρησης που υπάρχει στο πρόγραμμα με το οποίο λειτουργούμε έως σήμερα είναι παιδαγωγικά σωστός, γιατί δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να παραλαμβάνουν με ασφάλεια και χωρίς άγχος τα παιδιά. Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά θα πρέπει να αποχωρήσουν ταχύτατα σε διάστημα κάποιων δευτερολέπτων για να μην παρακωλύεται το πρόγραμμα. Προφανώς οι συντάκτες του προγράμματος έχουν υπόψη τους τα Δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, όπου τα παιδιά αποχωρούν μόνα τους και σε διάστημα λίγων λεπτών (5’). Ο/Η Νηπιαγωγός του απογευματινού θα πρέπει να συγκεντρώνει τα εναπομείναντα παιδιά τα οποία, αφού πάρουν τον εξοπλισμό τους, θα πάνε στην αίθουσα που έχει οριστεί (αφού αδειάσει) για το φαγητό, τη χαλάρωση και τη φύλαξή τους .
Ψέμα 3ο: «Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματος από 13.00 έως 16.00 με ελάχιστο αριθμό νηπίων και προνηπίων, πέντε (5) για τα 1/θέσια, δέκα (10) για τα 2/θέσια και δεκατέσσερα (14) για τα 3/θέσια και άνω νηπιαγωγεία».
Η πραγματική συνθήκη όμως είναι: Εξασφαλίζεται η λειτουργία ολοήμερου προγράμματοςεκεί που έχει δημιουργηθεί τμήμα 14 παιδιών (σύμφωνα με το άρθρο 35Α του νόμου «Ρυθμίσεις για την Έρευνα» που ψήφισαν πρόσφατα ).
Επίσης το Υπουργείο με στόχο την αποδόμηση του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού ρόλου του Ολοήμερου έθεσε προϋποθέσεις για την παρακολούθησή του και έτσι μόνο συγκεκριμένα παιδιά μπορούν να εγγραφούν στο Ολοήμερο. Οι ελάχιστοι αριθμοί παιδιών για τη λειτουργία τμήματος είναι το αγαπημένο παιχνίδι του Υπουργείου το οποίο έχει επιδείξει ιδιαίτερη ικανότητα στον τομέα αυτό (για παράδειγμα διπλασιάζοντας τον ελάχιστο αριθμό μαθητών στα Νηπιαγωγεία). Οπότε είναι πιθανό αυτοί οι αριθμοί παιδιών να είναι προσωρινοί, γιατί αν δουν ότι δεν συμβάλλουν τα μέγιστα στις περικοπές δαπανών θα τους διπλασιάσουν!
Ψέμα 4ο: «Διασφαλίζεται η δημιουργία τμημάτων με ισοδύναμη κατανομή των μαθητών ως προς το φύλο, την ηλικία και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (μέχρι σήμερα δεν διασφαλιζόταν κάτι τέτοιο διότι η κατανομή των τμημάτων δεν γινόταν με βάση τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών, το φύλο και την ηλικία κλπ, αλλά βάσει των προτιμήσεων των γονέων για κλασικό ή ολοήμερο τμήμα)».
Με το νέο πρόγραμμα τα παιδιά κατανέμονται στα τμήματα με αντιπαιδαγωγικό τρόπο και δημιουργούνται ανισότητες μέσα στο ίδιο τμήμα και ως προς την ώρα προσέλευσης και ως προς την ώρα αποχώρησης. Ακόμα και αν γίνει ισοδύναμη κατανομή (το 56,5% περίπου ων Νηπιαγωγείων της επικράτειας είναι οργανικά ή λειτουργικά μονοθέσια οπότε δεν τίθεται θέμα κατανομής των παιδιών) αυτή μπορεί να γίνει μόνο στα βασικά πρωινά τμήματα και όχι στο απογευματινό Ολοήμερο.
Με το νέο Πρόγραμμα η σύνθεση των τμημάτων είναι ρευστή σε αντίθεση με τα αμιγώς κλασικά ή Ολοήμερα που έχουμε έως σήμερα, των οποίων η σύνθεση είναι σταθερή και διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής του παιδιού. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της προσαρμογής των παιδιών στην αρχή της σχολικής χρονιάς θα ενταθούν τα πολλά προβλήματα, το άγχος του αποχωρισμού, και οι δυσκολίες προσαρμογής που ήδη υπάρχουν, από το γεγονός ότι το παιδί που είναι στο Ολοήμερο θα είναι υποχρεωμένο να αλλάζει ομάδα στο απογευματινό πρόγραμμα και να προσαρμόζεται εκ νέου σε ομάδα διαφορετικής σύνθεσης παιδιών.
Ψέμα 5ο: «Αναμορφώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και διορθώνονται οι στρεβλώσεις του άτυπου μεικτού προγράμματος που εξ ανάγκης λειτουργούσε. Τα δύο (2) ξεχωριστά προγράμματα που υπήρχαν ενοποιούνται και γίνεται ένα ενιαίο πρόγραμμα για όλα τα νηπιαγωγεία δομημένο, σε υποχρεωτική ζώνη (8:30 - 13:00) και προαιρετική (13:00- 16:00)».
Με το νέο Ενιαίο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο δημιουργούνται μικτά τμήματα σε κάθε σχολείο ανά την Ελλάδα και σε κάθε τμήμα ΝηπιαγωγείουΤα μικτά τμήματα που μέχρι τώρααποτελούσαν μια μικρή εξαίρεση, αφού γινόταν όπως αναφέρουν οι εγκύκλιοι σε εξαιρετικές περιπτώσεις (μη λειτουργία κλασικού Νηπιαγωγείου στην περιοχή, μικρός αριθμός μαθητών ή άλλες περιπτώσεις), με κοινή πρόταση του Σχολικού Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής και του Διευθυντή Εκπαίδευσης, τώρα γίνονται κανόνας.
Δεν υπήρχε πολυτυπία προγραμμάτων στο Νηπιαγωγείο. Υπήρχε ένα κλασικό πρόγραμμα και ένα Ολοήμερο και οι γονείς επέλεγαν ελεύθερα ποιο πρόγραμμα θα παρακολουθούσαν τα παιδιά τους. Τώρα με τον ενιαίο τύπου Νηπιαγωγείο έχουν ένα βασικό πρόγραμμα και μία προαιρετική φύλαξη (για τα παιδιά που μπορούν να το αποδείξουν ότι ανήκουν σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.).
Ψέμα 6ο: «Δίνεται τέλος στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τις πρόωρες αποχωρήσεις, οι οποίες αποδομούσαν το πρόγραμμα και μετέτρεπαν το Ολοήμερο σε απλή φύλαξη παιδιών. Όπως είναι γνωστό σε όλους (Υπουργείο, εκπαιδευτικούς και γονείς), τα τελευταία χρόνια, μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού των εγγραφέντων μαθητών, ενώ αρχικά επέλεγε το ολοήμερο πρόγραμμα, στη συνέχεια, ζητούσε πρόωρη αποχώρηση πριν τη λήξη του έτσι ώστε να συμπίπτει με την ώρα λήξης του δημοτικού σχολείου».
Όταν οι πρόωρες αποχωρήσεις, δινόταν με «φειδώ» όπως οριζόταν αρχικά (και αργότερα σε κάποιες εγκυκλίους) και εκεί που πραγματικά υπήρχε ανάγκη δεν διαταρασσόταν καθόλου το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δε δημιουργούνταν προβλήματα, αντίθετα αναγνωριζόταν η αντισταθμιστική του σημασία και ο κοινωνικός του χαρακτήρας.
Όταν άρχισαν από τις προηγούμενες ηγεσίες να δίνονται οι πρόωρες αποχωρήσεις με τη μορφή «εξυπηρέτησης – ρουσφετιού» από Διευθυντές εκπαίδευσης και Συμβούλους δημιούργησαν πρόβλημα στη λειτουργία του και υποβαθμίστηκε ο εκπαιδευτικός του ρόλος. Η πιστή εφαρμογή των νόμων όμως διακρίνει πρωτίστως αυτούς που κυβερνούν. Για το θέμα των πρόωρων αποχωρήσεων έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα κατά το παρελθόν (παραστάσεις στο Υπουργείο Παιδείας, υπόμνημα προς τις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου ,καταγγελίες Συντονιστικού Νηπιαγωγών, ΔΟΕ, Συνήγορος του Παιδιού κ.ά.).
Ψέμα 7ο: «Αυξάνεται η ώρα της συνεργασίας των νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση, σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος και για αποτελεσματικότερη οργάνωση και διοικητική λειτουργία του νηπιαγωγείου».
Οι θέσεις των Νηπιαγωγών δεν είναι ενιαίες πια, αφού γίνεται διάκριση σε πρωινό βασικό ή απογευματινό ωράριο και δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής βάρδιας όπως συνέβαινε έως τώρα στο αμιγώς Ολοήμερο τμήμα. Συνεπώς, διακόπτεται οποιαδήποτε συνεργασία των εκπαιδευτικών, αφού κάθε εκπαιδευτικός έχει ένα ξεχωριστό τμήμα (Βασικό ή Ολοήμερο) και δεν υπάρχουν δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων και των Νηπιαγωγών. Με το νέο πρόγραμμα οι θέσεις των Νηπιαγωγών χωρίζονται σε εκπαιδευτικές πρωινές και απογευματινής απασχόλησης ΧΩΡΙΣ ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΒΑΡΔΙΑΣ.
Η κοινή ώρα συνεργασίας που αναφέρει το Υπουργείο δεν θα υπάρχει ουσιαστικά αφού ο /η Νηπιαγωγός του πρωινού βασικού θα πρέπει να έρχεται 1 διδακτική ώρα το πρωί νωρίτερα για πρόωρη υποδοχή. Που υπάρχει λοιπόν ο κοινός χρόνος των Νηπιαγωγών για ανατροφοδότηση και σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του προγράμματος το οποίο δεν είναι κοινό; Επίσης η αποτελεσματικότερη οργάνωση της διοικητικής λειτουργίας που μας αναφέρουν (ώρες για γραμματειακή υποστήριξη), δεν ορίζεται πουθενά στην Υπουργική Απόφαση του ωραρίου.
Ψέμα 8ο: «Συσχετίζεται η ρύθμιση του ωραρίου των Νηπιαγωγών με το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα κάτι που δεν υπήρχε μέχρι σήμερα».
Η ρύθμιση του ωραρίου μπορούσε να γίνει στο ισχύον πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και δεν υπήρχε ανάγκη να γίνει νέο πρόγραμμα. Στο ισχύον πρόγραμμα υπήρχε η δυνατότητα να γίνει διαχωρισμός σε διδακτικές περιόδους και το Συντονιστικό Νηπιαγωγών έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση εδώ και τρία χρόνια (σύμφωνα με το Ν 4115/13)
Η αυθαίρετη σύνδεση του ωραρίου με νέο ενιαίο τύπου Ολοήμερο, η εξειδίκευσή του χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες συνθήκες του Νηπιαγωγείου, η κλίμακα αναφοράς του που είναι 9 Νηπιαγωγεία από τα 5.140 και η υπογραφή του το Δεκαπενταύγουστο (προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν τις αντιδράσεις) αποδεικνύουν ότι η πραγματική πρόθεση του Υπουργείου δεν είναι να δοθεί ωράριο στους Νηπιαγωγούς αλλά να εδραιωθεί ο νέος τύπος ενιαίου μνημονιακού Νηπιαγωγείου!
Ας αναλογιστούν την ιστορική ευθύνη αυτοί που προτείνουν και υπογράφουν «πολιτικές αποφάσεις» της ντροπής όταν τα σχολεία είναι κλειστά.
Ψέμα 9ο: «Προβλέπεται η λειτουργία της πρόωρης υποδοχής από 7.45 έως 8.30 και στο νηπιαγωγείο όπως και στο δημοτικό, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των γονέων».
Ένα από τα ιδιαίτερα και περίεργα «τεχνάσματα» του Υπουργείου είναι η πρόωρη υποδοχή. Η πρόωρη υποδοχή έγινε για να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε το πρωί στην προσέλευση των παιδιών η οποία μετατέθηκε από τις 8.00 στις 8.20 .Το ζήτημα είναι ότι στο πρόγραμμα αναφέρεται ως προαιρετική και βέβαια εμπαίζουν τους Νηπιαγωγούς, αφού όλοι γνωρίζουμε ότι όχι μόνο θα λειτουργεί σίγουρα για τα παιδιά του Ολοήμερου, αλλά θα είναι πολύ μεγάλες οι πιέσεις για τη λειτουργία της και για τα παιδιά του βασικού προγράμματος. Αυτός ακριβώς ήταν ο σκοπός τους. Να τη θεσμοθετήσουν ως προαιρετική, αλλά να προκύψει μετά η ανάγκη μέσα από την κοινωνική πίεση να γίνει υποχρεωτική! Οι Νηπιαγωγοί να δεχτούν πιέσεις από τους γονείς και το Υπουργείο να δώσει τη λύση!
Τεχνάσματα του τύπου πρόωρης υποδοχής θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στα Νηπιαγωγεία με τη δήθεν προαιρετικότητα μιας ζώνης που ως τώρα ήταν η κανονική ζώνη προσέλευσης των παιδιών. Αλλάζοντας το όνομα δεν αλλάζεις την κοινωνική ανάγκη.
Ψέμα 10ο: «Ικανοποιείται τέλος η ανάγκη για ενιαίο σχεδιασμό στο πλαίσιο της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μέρος της οποίας είναι και το νηπιαγωγείο».
Η απόφαση της 85ης Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ (Ιούνιος 2016) http://www.doe.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=857:apofasi-tis-85is-g-s-tou-kladou-gia-tin-prosxoliki-agogi-kai-ekpaidefsi&catid=89&Itemid=1353 η οποία ψηφίστηκε από όλες τις Παρατάξεις πλην ΠΑΜΕ αναφέρεται σε: Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο). Η απόφαση αυτή δεν αναφέρει ότι θα πρέπει να υπάρχει ομοιογένεια ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο και στο Ενιαίο 12χρονο σχολείο, ούτε ότι το Νηπιαγωγείο πρέπει να γίνει ένα «μικρό» Δημοτικό με μικρότερης ηλικίας παιδιά. Η Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση έχει τις ιδιαιτερότητές της. Έχει κοινά σημεία αλλά διαφοροποιείται σημαντικά από το Δημοτικό Σχολείο. Το Νηπιαγωγείο οφείλει να διατηρήσει την αυτονομία του μέσα στο γενικό πλαίσιο, έχει το δικό του ωρολόγιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τις ώρες που είναι κατάλληλες για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα των παιδιών. Ο ενιαίος τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (στον οποίο τα παιδιά εγγράφονται με προϋποθέσεις) μετατρέπει το απογευματινό τμήμα σε ένα τρίωρο φύλαξης και ακυρώνει τον αντισταθμιστικό ρόλο του.
Αν πραγματικά θέλουν ένα 14χρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό ας νομοθετήσουν άμεσατην υποχρεωτική δίχρονη Προσχολική αγωγή και εκπαίδευση και την πολυδιάστατη σύνδεσή της με το Δημοτικό, τόσο από άποψη αρχών, όσο και από άποψη δομής, σκοπών, στόχων και προγραμμάτων.
Τα θέματα του εκπαιδευτικού και αντισταθμιστικού Ολοήμερου χωρίς προϋποθέσεις και αποκλεισμούς, της αναλογίας παιδιών/Νηπιαγωγού, της καθιέρωσης υποχρεωτικής 2ετούς προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης για μια Αριστερά δεν είναι παιδαγωγικό ζήτημα αλλά κατ` εξοχήν κοινωνικό και πολιτικό θέμα.
ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΕΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ
Ότι και να μας πουν γνωρίζουμε πως θα κάνουν μόνο όσα συμβάλλουν τα μέγιστα στην περικοπή δαπανών
  • Ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ. Μια νέα δομή φροντίδας και φύλαξης δημιουργείται από τις 13.00 (ώρα κατά την οποία τελειώνει το βασικό πρόγραμμα) έως τις 16.00, η οποία δε μπορεί να έχει τη στοχοθεσία των Ολοήμερων Προγραμμάτων με τη μορφή που γνωρίζουμε, με τη μορφή που επιμορφώθηκαν οι Νηπιαγωγοί και που εκδόθηκαν τα ανάλογα βιβλία-οδηγοί για γονείς και εκπαιδευτικούς. http://www.pi-schools.gr/preschool_education/yp_yliko/odig_oloimerou.pdf που βρίσκονται και στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ.
  • Το Ολοήμερο πρόγραμμα γίνεται προαιρετικό χωρίς καμιά συνέχεια με το βασικό, αφού τα παιδιά που θα το παρακολουθούν θα είναι παιδιά διαφορετικών πρωινών τμημάτων βασικών προγραμμάτων. Υπενθυμίζουμε ότι ο θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου εντάχθηκε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με το νόμο 2525/1997 (ΦΕΚ 188/1997, τ. Α΄), με σκοπό να ανταποκριθεί στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες, να λειτουργήσει αντισταθμιστικά και να συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού.
  • Η έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το ωράριο αφορά ελάχιστα Νηπιαγωγεία (μόνο 9 από τα 5.140 ) και αυξάνει για άλλη μια φορά το ωράριο των Νηπιαγωγών χωρίς να λύνει κανένα πρόβλημα αφού συνδέεται για άλλη μια φορά με τον τύπο του Νηπιαγωγείου.
Συναδέλφισσες /οι
Καλούμε τη ΔΟΕ να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να μην υλοποιηθούν αυτές οι Υπουργικές αποφάσεις :
που διαλύουν το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο
δε λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας των Νηπιαγωγείων
εμπαίζουν τους/τις Νηπιαγωγούς εξειδικεύοντας ωράριο για 9 από 5.140 Νηπιαγωγεία πανελλαδικά
Καλούμε το Υπουργείο, για άλλη μια φορά, να μη διαλύσει την εκπαιδευτική δομή του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου
ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΝΑ ΠΑΛΕΨΟΥΜΕ:
-για ένα Ολοήμερο που θα έχει αντισταθμιστικό ρόλο για όλα τα παιδιά χωρίς περιορισμούς και προϋποθέσεις
-για Δίχρονη Υποχρεωτική Δημόσια Δωρεάν Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση
ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΘΑ ΣΥΝΑΝΤΗΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΜΑΣ

Στο στόχαστρο του 3ου Μνημονίου τα μικρά σχολεία


Στον πίνακα παρουσιάζεται η πρόταση του ΟΟΣΑ για το ωράριο των εκπαιδευτικών. Η πρόταση είναι από την τελευταία του έκθεση (αυτή που συμφωνήθηκε να αναθεωρηθεί) και όπως είναι γνωστό αμέσως μετά αυξήθηκαν οι ώρες διδασκαλίας των καθηγητών κατά 2
Οπως είναι γνωστό, το 3ο Μνημόνιο (όπως και το 1ο και το 2ο), το οποίο έγινε νόμος του κράτους πριν ακριβώς από έναν χρόνο (14/8/2015), περιλαμβάνει και μια σειρά από μέτρα που αφορούν την Παιδεία, την Επαγγελματική Εκπαίδευση, τα Πανεπιστήμια, τα οποία αποτελούν το βασικό manual της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας.
Στο σχολείο του 3ου Μνημονίου (όπως και των δύο προηγούμενων, καθώς τίποτα δεν άλλαξε, ούτε στις στρατηγικές κατευθύνσεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ) δεν επιτρέπεται να αυξηθεί ο προϋπολογισμός για την Παιδεία (3η χώρα από το τέλος στην Ε.Ε., με Βουλγαρία, Σλοβακία), να γίνουν επαρκείς διορισμοί, να μειωθούν οι μαθητές στην τάξη, να καλυτερέψουν οι μισθοί και οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, η υλικοτεχνική υποδομή σχολείων-εργαστηρίων και η ενίσχυση των μαθητών.
Το υπουργείο Παιδείας, αν εξαιρέσει κανείς το διακηρυκτικό του «οπλοστάσιο» και κάποιες τριτεύουσες παρεμβάσεις που απαντούν διορθωτικά σε δυσλειτουργίες που «βγάζουν μάτι», προωθεί «κατά γράμμα» τα συμφωνηθέντα και αυτό αποδεικνύεται τόσο με τις νομοθετικές του πρωτοβουλίες όσο και με τα πορίσματα του «διαλόγου» για την Παιδεία που αναμένουν το «πράσινο φως» για την υλοποίησή τους.
Στην περίοδο από τον Αύγουστο του 2015 έως τον Αύγουστο του 2016, η πολιτική του υπουργείου Παιδείας εστίασε στις περικοπές. Η αναδιάρθρωση του ωρολόγιου προγράμματος στα Δημοτικά και στα Νηπιαγωγεία, στο όνομα του «ενιαίου τύπου ολοήμερου», οδηγεί τελικά σε τρεις έως τέσσερις χιλιάδες εκπαιδευτικούς λιγότερους.
Οι αλλαγές στο Γυμνάσιο, που διακηρυκτικά στοχεύουν στην ελάφρυνση του μαθητικού πληθυσμού, στην πραγματικότητα «ελαφρώνουν» τα Γυμνάσια από χιλιάδες καθηγητές. Είναι φανερό ότι οι «απώλειες» δεν αφορούν μόνο τους εκπαιδευτικούς, αλλά και μια σειρά από σημαντικές πλευρές της λειτουργίας του σχολείου.
Στη νέα σχολική χρονιά προετοιμάζεται ένας δεύτερος γύρος με παρεμβάσεις οι οποίες θα επιχειρηθούν να υλοποιηθούν την περίοδο 2017-18. Θα πει κανείς, όλα είναι πιθανά, αλλά μπορούμε να προφητεύσουμε από τώρα το «επιχειρησιακό σχέδιο» του υπουργείου Παιδείας; Ασφαλώς μπορούμε. Αρκεί να κάνουμε τον κόπο να μελετήσουμε τις «προβλέψεις» του νομοθετικού πλαισίου που περιμένουν ανυπόμονα την υλοποίησή τους.
Ας δούμε, λοιπόν, πού οδηγείται η εκπαίδευση: Στον Ν. 4336 (3ο Μνημόνιο) αναφέρεται ότι «οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011».
Η εν λόγω επανεξέταση θα καλύπτει όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των δεσμών μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης και της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων, με σκοπό την ενίσχυση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.
Οπως αναφέρεται στον Νόμο 4336, μεταξύ άλλων, «η επανεξέταση θα αξιολογήσει το περιθώριο περαιτέρω εξορθολογισμού (των τάξεων σχολείων και πανεπιστημίων), τη λειτουργία και διακυβέρνηση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την αποδοτικότητα και αυτονομία των δημόσιων εκπαιδευτικών μονάδων και την αξιολόγηση και διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα».
Ειδικότερα, οι αρχές δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018. Και εδώ ο ΟΟΣΑ ξεδιπλώνει τη λογική του σαν μαθηματική εξίσωση που δεν «σηκώνει» άλλη από μία μόνο λύση. Προφανώς αυτή που προτείνει αυτός.

Το κόστος ανά μαθητή

Ο ΟΟΣΑ, λοιπόν, μας κάνει τη χάρη να αναγνωρίζει ότι «οι μισθοί των εκπαιδευτικών, οι οποίοι συνήθως αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού για την εκπαίδευση, είναι συγκριτικά χαμηλοί στην Ελλάδα, χαμηλότεροι σε όλα τα σημεία σύγκρισης (αρχικός μισθός, μετά από 15ετία και ανώτερης βαθμίδας)».
Προφανώς δεν τον έπιασε κανένας πόνος για τους μισθούς πείνας. Αλλού είναι η στόχευση. Υποστηρίζει ότι «παρά τους χαμηλούς μισθούς, το μισθολογικό κόστος ανά μαθητή είναι υψηλότερο στην Ελλάδα από οποιαδήποτε χώρα του ΟΟΣΑ, γεγονός το οποίο υπογραμμίζει το επείγον της αντιμετώπισης του ζητήματος της τοποθέτησης των εκπαιδευτικών».
Για τους εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ, «τα αποτελέσματα του διδακτικού χρόνου για τους μαθητές, του χρόνου διδασκαλίας για τους δασκάλους, αλλά κυρίως του εκτιμώμενου μεγέθους της τάξης, το οποίο είναι σαφώς χαμηλότερο του μέσου όρου του ΟΟΣΑ, είναι οι παράγοντες που συμβάλλουν στην υψηλή αναλογία μισθολογικού κόστους ανά μαθητή». Σημειώνει, συγκεκριμένα, ο ΟΟΣΑ:
■ «Είναι αναποτελεσματικό το δίκτυο μικρών σχολείων, μικρός αριθμός μαθητών ανά δάσκαλο και μικρό μέγεθος τάξης. Η Ελλάδα είναι μια χώρα με μικρά σχολεία. Περισσότερα από 1.300 Δημοτικά σχολεία έχουν λιγότερους από 25 μαθητές και περισσότερα από 250 Γυμνάσια και 70 Λύκεια έχουν λιγότερους από 50 μαθητές. Ελάχιστα σχολεία έχουν εγγεγραμμένους περισσότερους από 400 μαθητές και είναι κυρίως σχολεία ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης».
■ «Δεν είναι ευθυγραμμισμένος ο αριθμός διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και η αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό».
■ «Ο φόρτος εργασίας των εκπαιδευτικών ετησίως είναι σημαντικά μικρότερος απ’ ό,τι σε άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, ειδικότερα στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο».
Και αφού καταλήγει στη διάγνωση, μετά προτείνει και τη «θεραπευτική αγωγή»:
1. Εξορθολογισμός του σχολικού δικτύου ως βασική προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας. Τα ελάχιστα μεγέθη κυμαίνονται σε: 75 μαθητές στα δημοτικά σχολεία, 150 μαθητές στα Γυμνάσια, 250 μαθητές στα Λύκεια.
2. Ευελιξία μέσω επιμόρφωσης και υλικοτεχνικής ψηφιακής υποδομής, έτσι ώστε τα σχολεία που για γεωγραφικούς λόγους δεν είναι μεγάλα να μπορούν να λειτουργούν με λιγότερο προσωπικό. Αφορά κυρίως σχολεία σε ορεινά και νησιά.
3. Αύξηση του φόρτου εργασίας των εκπαιδευτικών στους μέσους όρους της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, εστιασμένη στην αύξηση του φόρτου εργασίας των πιο έμπειρων εκπαιδευτικών.
Στον πίνακα μπορείτε να δείτε την πρόταση του ΟΟΣΑ για το ωράριο των εκπαιδευτικών. Η πρόταση είναι από την τελευταία του έκθεση (αυτή που συμφωνήθηκε να αναθεωρηθεί) και όπως είναι γνωστό αμέσως μετά αυξήθηκαν οι ώρες διδασκαλίας των καθηγητών κατά 2.
Ετσι, σύμφωνα με τον πίνακα, ώς το 2018, εξομοιώνονται όλα τα ωράρια και προστίθενται 4 ώρες σε όσους έχουν προϋπηρεσία περισσότερο από 20 χρόνια, 2 ώρες σε όσους έχουν προϋπηρεσία περισσότερο από 12 χρόνια και 1 ώρα σε όσους έχουν προϋπηρεσία περισσότερο από 6 χρόνια.

πηγή:http://www.efsyn.gr

Παρεμβάσεις ΠΕ και ΔΕ: Σχετικά με την τροπολογία για την ειδική αγωγή

Εν μέσω καλοκαιριού και με τα σχολεία κλειστά το υπουργείο παιδείας συνεχίζει να νομοθετεί για εκπαιδευτικά θέματα. Τα μνημόνια, η διαρκής λιτότητα, οι μηδενικοί διορισμοί, οι περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες, οι δεσμεύσεις απέναντι σε ΕΕ-Δ.Ν.Τ-ΟΟΣΑ αποτελούν το πολιτικό πλαίσιο του «μίνι» νομοσχεδίου ειδικής αγωγής που δόθηκε στη δημοσιότητα.

Το υπουργείο επιλέγει τη μέθοδο των τροπολογιών, εκτιμώντας πως έτσι θα βρουν μικρότερη αντίσταση τα σχέδιά του συγκριτικά με την κατάθεση ενός συνολικού σχεδίου νόμου για την ειδική εκπαίδευση (με τροπολογία έγινε άλλωστε και η αλλαγή του ρόλου των τμημάτων ένταξης). Στον πιο ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης, εκείνον της ειδικής αγωγής, διαμορφώνεται η λογική της πλήρους ευελιξίας στο εκπαιδευτικό προσωπικό, όπου όλοι θα μπορούν να κάνουν τα πάντα – με τη ίδια λογική του «νέου ολοήμερου σχολείου» του Φίλη και των αλλαγών στα γυμνάσια και τα ΕΠΑΛ. Το υπουργείο προσπαθεί να «διαχειριστεί» το υπάρχον εκπαιδευτικό δυναμικό, χωρίς να κάνει μόνιμους διορισμούς και ταυτόχρονα να ενισχύσει τις προϋποθέσεις για την «πλήρη ένταξη» των δομών της ειδικής εκπαίδευσης στη γενική.  Κάνει ένα βήμα μπρος (κατάργηση παρ. 1 του άρθρου 56 του ν.3966/2011) και πολλά βήματα πίσω (με τις συνεχείς και εκτεταμένες κατηγοριοποιήσεις εκπαιδευτικών και τις αντιφατικούς προσδιορισμούς των προσόντων τους) δηλώνοντας με σαφήνεια ότι ο συνολικός σχεδιασμός θα εκπορεύεται από τις οδηγίες της ΕΕ σχετικά με την εκπαίδευση των αναπήρων, αλλά και την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών του χώρου της ειδικής. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις», αναγνωρίζει με σαφή τρόπο τους μηδενικούς διορισμούς. Για το λόγο αυτό επικεντρώνεται στις  εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών της ΕΑΕ, προσπαθώντας να διαχειριστεί τα τεχνητά «πλεονάσματα» εκπαιδευτικών που το ίδιο το υπουργείο θα δημιουργήσει από τις αλλαγές στη λειτουργία των σχολείων. Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται: «παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής τοποθέτησης σε θέσεις ΕΑΕ εκπαιδευτικών με εμπειρία ή λιγότερα προσόντα στην ΕΑΕ, με αποτέλεσμα να αξιοποιείται με το βέλτιστο τρόπο το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό, να εξυπηρετούνται άμεσα οι ανάγκες των μαθητών και να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των δομών ΕΑΕ» και εμείς διαβάζουμε σε ελεύθερη μετάφραση ότι νομοθετείται η «ελεύθερη μετακίνηση» εκπαιδευτικών από τη γενική στην ειδική εκπαίδευση και από βαθμίδα σε βαθμίδα για να καλυφτούν όχι προσωρινά (ούτε αυτό άλλωστε είναι δικαιολογία για τον ευαίσθητο χώρο της ειδικής) αλλά μόνιμα οι μεγάλες ανάγκες των ειδικών δομών. Το Υπ. Παιδείας κάνει ένα ακόμη βήμα στην εφαρμογή της πλήρους εφαρμογής της κινητικότητας στο χώρο της εκπαίδευσης, της ελαχιστοποίησης των προσλήψεων αναπληρωτών και των μηδενικών μόνιμων διορισμών.
  2.  Η τροπολογία δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερη ασάφεια ως προς τα προσόντα των εκπαιδευτικών της ειδικής εκπαίδευσης, ασάφεια που κυμαίνεται από την απόλυτη εξειδίκευση μέχρι την μηδενική επιμόρφωση σε θέματα ειδικής εκπαίδευσης(ακόμη και όσοι εκπαιδευτικοί έχουν προϋπηρεσία σε ενισχυτική διδασκαλία θα μπορούν να καλύψουν θέσεις ειδικής αγωγής!!!). Και αυτό συμβαίνει ενώ μόλις πριν μερικούς μήνες το ΙΕΠ καθόριζε με ακρίβεια και περισσό ζήλο αυξημένα προσόντα για την αναγνώριση των μεταπτυχιακών στην ειδική εκπαίδευση. Αυτή η διττή και αντιφατική πολιτική συμπεριφορά στην ουσία εξυπηρετεί τον πολιτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης που είναι ΚΑΙ η αλλαγή του πολιτικού χάρτη στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών: Με το διαχωρισμό και την κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών, με νέα άνθιση της βιομηχανίας των σεμιναρίων των 400 ωρών και με το «άνοιγμα» διεκδίκησης σε νέα ΕΣΠΑ για την «ταχύρυθμη» επιμόρφωση πάνω στις αρχές της συνεκπαίδευσης, σκιαγραφείται ο νέος «οδικός χάρτης» στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
  3. Η αιτιολογική έκθεση επικρίνει την «από εξαιρετικά νωρίς επαγγελματική εξειδίκευση»!!! που δίνεται στους μαθητές των Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων, προσαρμόζοντας «με τον νέο τύπο του  Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου τη φοίτηση στα πλαίσια της ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με τα ισχύοντα στην επαγγελματική εκπαίδευση»!!!. Έτσι οι συντάκτες της τροπολογίας «τερματίζουν το φαινόμενο της άκαιρης και παιδαγωγικά ανεπίτρεπτης πρόωρης εξειδίκευσης των μαθητών»!!! (των γυμνασίων) και ορίζουν ως πρόγραμμα των τεσσάρων τάξεων του λυκείου εκείνο του εσπερινού επαγγελματικού λυκείου. Δεν έχουν άγνοια δεδομένων οι συντάκτες της τροπολογίας. Ασφαλώς και γνωρίζουν ότι ο πληθυσμός σε ειδικές δομές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΑΠΟ ΝΩΡΙΣδραστηριότητες που σχετίζονται με την επαγγελματική του αποκατάσταση και αυτό γιατί ο χρόνος σε αυτή την μαθητική ομάδα ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ για την απόκτηση όσων γνώσεων και δεξιοτήτων απαιτούνται προκειμένου να μπορέσουν να είναι επαγγελματικά και κοινωνικά επαρκείς (τουλάχιστον όσοι μαθητές δεν θα χρειαστούν δια βίου  υποστήριξη). Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που σε προηγούμενα νομοθετήματα σχετικά με το πρόγραμμα των ειδικών σχολείων (χαμηλότερης δηλαδή εκπαιδευτικής βαθμίδας) υπάρχει πρόβλεψη για προ-επαγγελματικές δεξιότητες. Αν λοιπόν ισχύει αυτή η «εκπαιδευτική αρχή» (της ΜΗ πρόωρης εξειδίκευσης!!!), θα πρέπει να περιμένουμε και αλλαγές στο πρόγραμμα των ειδικών σχολείων; Τι σκοπεύει άραγε να κάνει το υπουργείο με τις ειδικότητες των ΤΕΕ ειδικής αγωγής; Είμαστε πάλι μπροστά σε περιπλανώμενους εκπαιδευτικούς ανάλογα με τις ανάγκες της υπηρεσίας; Το υπουργείο προκρίνει την «πάση θυσία κάλυψη» των κενών που αντιμετωπίζει ο χώρος και στο όνομα αυτής της προτεραιότητας θυσιάζει τα μορφωτικά δικαιώματα των αναπήρων μαθητών.
  4. Αντί το υπουργείο να μεριμνήσει για την ίδρυση προστατευμένων εργαστηρίων (σαν σταθερή δομή του υπουργείου παιδείας), αντί να κάνει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εξαγγέλλει ίδρυση νέων δομών ειδικής εκπαίδευσης και εξασφάλιση κονδυλίων για τη λειτουργία τους, χωρίς να λέει το πότε, πού , με ποιους εκπαιδευτικούς και με ποιες εργασιακές σχέσεις θα λειτουργήσουν. Αντιθέτως είναι πολύ σαφές το είδος των «συνεταιρισμών» υπό την αιγίδα των ενώσεων γονέων που θα συνδράμουν το «έργο της πολιτείας» στην επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων ΑΜΕΑ από τις δομές της δευτεροβάθμιας ειδικής εκπαίδευσης. Η μεταφορά ευθυνών του κράτους ΠΑΛΙ στις πλάτες των γονιών (αλλά και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας που λαμβάνει ήδη μέτρα) θα αφαιρέσει κεκτημένα από την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία που φοιτούν σε δομές της ειδικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα «στραγγίξει» οικονομικά τις οικογένειες των μαθητών αυτών. Ταυτόχρονα με η γενίκευση του θεσμού της «μαθητείας» στον ειδικό πληθυσμό προσφέρεται φθηνό εργατικό δυναμικό σε εργοδότες. Το πρόγραμμα- «χυλό»  που προετοιμάζει το Υπ. Παιδείας για την ειδική επαγγελματική εκπαίδευση στοχεύει να παραδώσει μέσω της μαθητείας τις επαγγελματικές γνώσεις των μαθητών βορά στα χέρια της αγοράς απόλυτα υποταγμένες στις ανάγκες της.
  5. Η μετατροπή των ειδικών επαγγελματικών γυμνασίων και ειδικών επαγγελματικών λυκείων σε ενιαία επαγγελματικά γυμνάσια και λύκεια  έχει ως στόχο τον περιορισμό του δημοσιονομικού κόστους τόσο σε κτιριακές υποδομές όσο και σε εκπαιδευτικό, ΕΒΠ, ΕΕΠ προσωπικό.

Η ειδική εκπαίδευση εδώ και χρόνια, από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις αλλά και από την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, αποτελεί πεδίο εφαρμογής κάθε είδους ελαστικών εργασιακών σχέσεων, κατηγοριοποιήσεων, αλλά και πιλοτικών προγραμμάτων που μοναδικό στόχο έχουν τη διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου.
Η ΕΑΕ αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, με γνώμονα τις δημοσιονομικές ανάγκες και την πειθαρχία στους στόχους των μνημονίων. Τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών βρίσκονται μακριά από τους σχεδιασμούς του υπουργείου.

Η δωρεάν, δημόσια, υποχρεωτική ειδική εκπαίδευση, η στελέχωση των δομών της ειδικής αγωγής με μαζικούς διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, που θα έχουν γνώση του χώρου και ενιαία εργασιακά δικαιώματα, και ΚΥΡΙΩΣ ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ θα συνεχίζουν να αποτελούν αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος και θα βρεθούν στο επίκεντρο των διεκδικήσεων από την έναρξη κιόλας της  ερχόμενης σχολικής χρονιάς.